Європейські ціни на дизельне та авіаційне паливо сягнули максимуму за 15 місяців на тлі війни між Ізраїлем та Іраном. Торговці побоюються зриву постачання з Близького Сходу — ключового джерела нафтопродуктів для регіону, пише Financial Times.
Згідно з даними Argus, з моменту початку бойових дій минулої п’ятниці, націнка на дизель у порівнянні з нафтою марки Brent зросла на 60%, а на авіапаливо — на 45%. Цей стрибок спричинений занепокоєнням, що будь-які перебої з транспортуванням пального з країн Перської затоки суттєво обмежать пропозицію напередодні літнього сезону подорожей.
Хоча базова ціна Brent за цей період зросла приблизно на 9% (до майже $77 за барель), аналітики зазначають, що світовий ринок нафти залишається добре забезпеченим, а Ізраїль наразі утримується від ударів по нафтовій інфраструктурі Ірану.
Різке зростання саме цін на нафтопродукти (а не на сиру нафту) свідчить про залежність Європи від імпорту пального з Близького Сходу. «Це один з найрізкіших стрибків тиждень до тижня», — каже Джордж Мейєр-Боннетт з Argus. Він попереджає: будь-яка нестабільність у Ормузькій протоці, через яку проходять експортні маршрути нафти, газу та пального з Перської затоки, насамперед вдарить по європейському дизелю.
Минулого року понад 20% дорожнього дизеля, імпортованого в ЄС, Велику Британію та Норвегію, надходили з країн Затоки — передусім із Саудівської Аравії, Кувейту та ОАЕ. Щодо авіапального — понад половина європейського імпорту припадала на ті ж країни (близько 13 млн тонн, за даними Kpler).
Найбільше ризикує Британія: торік вона імпортувала близько третини свого дизеля і дві третини авіапального.
Станом на четвер, барель авіапального торгувався з націнкою $27 до Brent, дизель — майже з $29. За словами Мейєра-Боннетта, споживачі та авіакомпанії відчують подорожчання із затримкою, оскільки більшість компаній мають хеджингові стратегії.
Натомість рентабельність бензину в Європі слабшає через низький попит — як на внутрішньому ринку, так і в ключових країнах-імпортерах, таких як США, Канада і Нігерія.
Суттєво вплинув на ситуацію запуск нафтопереробного заводу Dangote в Нігерії, яка раніше була другим за обсягами ринком експорту бензину з Європи. «Обсяги експорту до Нігерії скоротилися вдвічі», — зазначає Мейєр-Боннетт.