19 липня стався глобальний збій у роботі пристроїв на операційній системі Windows. Під час завантаження комп’ютерів користувачі бачать так званий синій екран смерті (Blue Screen of Death, BSoD), який з’являється при системних помилках. Проблеми було зафіксовано в багатьох країнах, зокрема США, Великій Британії, країнах ЄС, Індії, Новій Зеландії, Австралії.
Українські компанії також почали повідомляти про масштабні збої у роботі. Зокрема у роботі системи з обслуговування клієнтів “Нової пошти” стався технічний збій, у роботі додатка Sense Bank також спостерігаються труднощі, а абоненти мобільного оператора Vodafone зранку не могли здійснювати дзвінки.
Причиною збою стало оновлення сторонньої програми Falcon Sensor компанії CrowdStrike, яка займається кібербезпекою. Представники сервісу підтвердили цю інформацію журналістам. Також вони зазначили, що компанія “відкотила” оновлення і зараз працює з клієнтами, які постраждали внаслідок збою. Глава CrowdStrike Джордж Курц наголосив, що подія не пов’язана з кібератакою або проблемами з безпекою.
Одночасно з’явилися повідомлення про збої в роботі сервісу Microsoft 365 і хмарної платформи Microsoft Azure. Цю інформацію підтверджують дані Downdetector. У компанії зазначають, що роботу систем вдалося частково відновити, однак у деяких користувачів все ще можуть виникати проблеми. Збій Azure також пов’язаний з оновленням CrowdStrike. Як причину проблем Microsoft 365 називають “зміну конфігурації” серверів Azure.
Унаслідок збою порушилася робота авіаперевізників, банків, теле- і радіомовних компаній, а також безлічі інших організацій по всьому світу. Точна кількість користувачів, яких торкнулися проблеми з програмним забезпеченням Microsoft, поки невідома.
Кілька великих американських авіакомпаній призупинили польоти. Деякі європейські та австралійські авіаперевізники попередили пасажирів про можливі затримки рейсів. У деяких аеропортах номери рейсів довелося писати маркерами на дошці.
Британський телеканал Sky News був змушений перервати мовлення. В Японії було закрито 30% ресторанів мережі швидкого харчування McDonald’s через проблеми в роботі касових апаратів.
Збій вплинув і на роботу інформаційних систем більш ніж десятка лікарень в Ізраїлі. У міністерстві охорони здоров’я країни наголосили, що ці проблеми не позначаться на роботі з пацієнтами.
На тлі повідомлень про проблеми з програмним забезпеченням акції CrowdStrike впали на 15%, а цінні папери Microsoft подешевшали на 2%.
Поки складно оцінити масштаби наслідків збою. Проблеми тривали кілька годин і досі повністю не усунені. Деякі ЗМІ вже називають цей збій найбільшим в історії.
Журналісти CNET зазначають, що востаннє збій такого масштабу стався в червні 2021 року. Він призвів до проблем у цілої низки інтернет-компаній і сервісів, включно з Amazon, Reddit, Spotify, eBay, Twitter, Twitch і Pinterest. Причиною збою стали порушення в інфраструктурі хмарної платформи оптимізації трафіку Fastly. Тоді проблеми спостерігалися близько 45 хвилин.
Видання Data Center Knowledge пише, що за останні 10 років сталося 14 великих збоїв у роботі хмарної платформи Microsoft Azure, що тривали по кілька годин. Деякі з них сталися через зовнішні причини, наприклад погані погодні умови.
Повністю захиститися, на жаль, не вийде. У деяких випадках може допомогти використання комп’ютерів з іншими операційними системами. У заяві глави CrowdStrike йдеться, що збій не торкнувся користувачів macOS і Linux. Використання дублюючих систем на альтернативних ОС дасть змогу компаніям щонайменше підстрахуватися в разі виникнення подібних ситуацій.
Також запобігти проблемам можна за допомогою вимкнення автоматичних оновлень. Це дасть змогу уникнути проблем із нестабільними релізами або непередбаченими конфліктами між системами. Але в будь-якому разі їх потрібно встановлювати вручну, переконавшись у надійності ПЗ.