У тих країнах, де організація та проведення азартних ігор регламентуються законом, гральний бізнес став важливим елементом економічної, соціальної та культурної сфер життя. В Україні ігрова індустрія перебуває на етапі формування, але в міру становлення її вплив на різні процеси посилюватиметься. До чого варто бути готовим, розглянемо нижче.
Економіка
У багатьох країнах гральний бізнес — один із вагомих бюджетоутворюючих компонентів. Казино генерують величезний прибуток у вигляді ліцензійних платежів, податкових зборів, інвестицій в інфраструктуру. Так, наприклад, у США дохід від азартних ігор у 2022 році становив рекордні для країни $119 млрд. Найбільша у світі гральна зона Макао (Китай) щорічно перераховує до місцевого бюджету понад $12 млрд — це майже 80% усіх доходів. У Грузії 14% ВВП (близько $2,5 млрд) формується за рахунок прибутків від казино.
В Україні легальні казино, які очолюють рейтинг найкращих закладів, а також нові оператори, у 2023 році перерахували до бюджету понад 10 млрд грн. У 2022 році надходження від грального бізнесу трохи перевищили 2 млрд грн. За оцінками експертів, річний оборот на ринку азартних ігор становить 150-180 млрд грн. Але більшість операторів поки що діють нелегально. Кардинальні зміни можливі зі збільшенням кількості компаній, які, як, наприклад, казино 777 чи GGBet, отримали ліцензії українського регулятора.
Позитивний вплив гральної галузі на економіку проявляється у створенні робочих місць, розвитку туристичної індустрії, готельно-ресторанного бізнесу, IT-сфери. Наприклад, у Макао в гральній сфері працює 70% працездатного населення міста. Доходи від туризму становлять 40% ВВП.
Україна поки що лише на початку шляху. Але вітчизняний гральний бізнес уже збільшує свій внесок в економіку країни.
Соціальна сфера
Казино онлайн та офлайн дозволено не у всіх державах. Однією з причин заборони політики та громадські діячі називають небезпеку розвитку гральної залежності. Особи, надміру захоплені азартними іграми, втрачають здатність контролювати себе. Вони весь свій час та гроші витрачають на гру, перестають спілкуватися з рідними і друзями. Нестримний потяг призводить до психічних проблем, негативно впливає на фізичне здоров’я. Тому держави досить жорстко регулюють діяльність гральних закладів, контролюють дотримання законодавчих норм. В Україні регуляторні функції покладено на КРАІЛ. Комісія видає ліцензії, контролює рекламу азартних ігор, веде реєстр осіб, схильних до лудоманії, здійснює загальний нагляд за гральним бізнесом. Більше новин про роботу КРАІЛ можна дізнатися на сайті Glavnoe Gambling.
Хоча, згідно зі статистикою, українці не належать до азартних націй, небезпеку розвитку лудоманії применшувати не варто. Державі, бізнесу та суспільству належить сформувати культуру відповідального ставлення до азартних ігор. Люди повинні зрозуміти, що гра в казино чи ставки на спорт – це розвага, відпочинок, а не спосіб швидко та легко покращити свій фінансовий стан.
Культура та реклама
Гральний бізнес активно взаємодіє з медіа. Головні цілі — просування послуг, формування позитивного іміджу бренду, збільшення кількості користувачів. Для їх реалізації використовуються різні канали комунікації — соцмережі, подкасти, блоги, телебачення, інтернет. При цьому в Україні, як і в багатьох інших країнах, реклама азартних ігор регулюється законом. Серед обмежень, наприклад, — заборона на трансляцію рекламного продукту на телебаченні та радіо з 06 до 23 години. Також інформацію про казино не можна розміщувати у друкованих ЗМІ, транспорті, наукових, довідкових, навчальних посібниках.
Зазначимо, що під вплив гральної індустрії часто потрапляє література та інші види мистецтва. Письменники присвятили азартним іграм оповідання, романи та навіть вірші. Ось кілька найвідоміших: Я. Флемінг «Казино Рояль», Б. Мезріч «Удар по казино», М. Блум «Велика гра», Х. Бас «Таверна трьох мавп».
Казино стали темою кінофільмів, скульптур та музичних творів. Згадаймо хоча б «Аферу по-американськи» Д. Рассела або «Велику гру» А. Соркіна, «Poker Face» Леді Гага чи «Viva Las Vegas» Е. Преслі.
А творці гральних автоматів черпають натхнення у творах літератури, музики, кіно, використовуючи їхні сюжети та героїв — навіть виник розподіл слотів на вказані тематичні категорії.