Світ охопила справжня “матча-манія” – яскраво-зелений японський чай зараз популярний у всьому: від лате у британському Starbucks до пончиків Krispy Kreme в Сінгапурі. Відео з хештегом #MatchaTok зібрали десятки мільйонів переглядів у соцмережах, що значно підживило інтерес до напою, пише BBC.
Зростання попиту також пов’язують із туристичним бумом у Японії після пандемії та ослабленням єни, що зробило країну привабливою для туристів і стимулювало інтерес до японських товарів.
Однак таке захоплення має зворотний бік – через шалений попит і слабкі врожаї, викликані аномальними спекотами, світ стикається з дефіцитом матча. У деяких кав’ярнях США запаси, які раніше вистачало на місяць, зараз закінчуються за кілька днів. Постачальники змушені шукати нові джерела або обмежувати продажі.
Крім погоди, на ситуацію вплинули й нові американські мита на імпорт японських товарів – матча обкладається 15% податком, що ще більше підштовхує ціни вгору.
Матча виготовляється з особливого сорту зеленого чаю – тенча. Його листя вирощують під затіненням, а потім повільно перемелюють на кам’яних жорнах. Усе це робить продукт дорогим і трудомістким.
У регіоні Кіото, який дає чверть врожаю тенча в Японії, спека спричинила погані збори. А брак молодих фермерів загострює проблему.
У місті Удзі – відомому центрі вирощування матча – магазини запровадили обмеження: не більше однієї банки в руки. У Токіо ціни на чай у традиційних закладах зросли вже на 30%.
На тлі дефіциту в Японії набирає популярності рух за свідоме споживання: закликають не запасати матча, не використовувати дорогий продукт для кулінарії, а насолоджуватись ним у традиційному вигляді.
Водночас Міністерство сільського господарства Японії повідомляє, що виробництво матча за останні 13 років майже потроїлось, а експорт зеленого чаю у 2023 році зріс на 25% – до 36,4 млрд єн (понад 250 млн доларів).
Експерти прогнозують, що попит залишатиметься високим, але ринок поступово стабілізується – ймовірно, за 2-3 роки.