Економіка

        FT: Дубайський шоколад викликав дефіцит фісташок, бо тіктокери збожеволіли

        Фісташкова та кадаїфова начинка в дубайському шоколаді допомогла створити світову сенсацію / Фото Reuters
        Фісташкова та кадаїфова начинка в дубайському шоколаді допомогла створити світову сенсацію / Фото Reuters

        Стрімке зростання популярності дубайського шоколаду спричинило глобальний дефіцит фісташок, посиливши світову нестачу цього зеленого горіха та спричинивши стрімке зростання цін на нього, пише Financial Times.

        Батончики, що являють собою поєднання фісташкового крему, листкового тіста (кадаїф) та молочного шоколаду, були доволі скромним хітом після їх запуску у 2021 році еміратським бутіковим шоколатьє FIX – доки відео в TikTok не перетворило їх на світову сенсацію.

        Кліп, опублікований у грудні 2023 року, зібрав понад 120 мільйонів переглядів і спричинив світову популярність фісташкового шоколаду, породивши безліч підробок.

        Реклама
        Реклама

        Через ажіотаж ціни на фісташкові ядра підскочили з $7,65 за фунт (450 г) рік тому до близько $10,30 за фунт зараз, каже Джайлз Хакінг з горіхового трейдера CG Hacking. «Світ фісташок на даний момент практично вичерпаний», – сказав він.

        Шоколад коштує недешево. У Великій Британії дубайська пропозиція Lindt коштує 10 фунтів стерлінгів за 145 грамів, що більш ніж удвічі дорожче, ніж інші її плитки. Але споживачі настільки зацікавлені, що деякі магазини, як повідомляється, обмежують кількість плиток, яку може купити кожен покупець.

        Запаси фісташок вже скорочувалися після торішнього неврожаю в США, провідному експортері горіхів. За словами Хакінга, американський врожай також був більш високої якості, ніж зазвичай, і залишив менше дешевих ядер без шкаралупи, які зазвичай продаються як інгредієнти для шоколаду та інших харчових продуктів.

        «Пропозиція була невеликою, тому, коли з’явився дубайський шоколад, і [шоколатьє] скупили всі ядра, які потрапили до їхніх рук, … решта світу залишилася з дефіцитом», – сказав Хаккінг.

        Іран, другий за величиною виробник у світі, експортував на 40% більше фісташок в ОАЕ за шість місяців до березня 2025 року, ніж за всі 12 місяців до цього, згідно з даними іранської митниці.

        За словами Бехруза Агаха, члена правління Іранської фісташкової асоціації, дефіцит знаменує собою різку зміну ситуації порівняно з 2023 роком, коли світова пропозиція фісташок перевищила попит і спричинила падіння цін.

        Через цей надлишок «з’явилися різноманітні побічні продукти, такі як фісташкове масло, олія та паста, які можна використовувати в широкому асортименті продуктів на основі фісташок», – сказав він. «Приблизно в той самий час було запущено виробництво дубайського шоколаду, який поступово став вірусним у всьому світі».

        У Каліфорнії деякі фермери почали переходити з мигдалю на фісташки в останні роки в основному через низькі ціни на мигдаль, але ці дерева не почнуть давати врожай до наступного сезону у вересні.

        Тим часом, шоколатьє кажуть, що не можуть виготовити достатню кількість батончиків з кремовою начинкою.

        «Таке відчуття, що він з’явився нізвідки, і раптом ви бачите його в кожному магазині на розі», – сказав Чарльз Жандро, генеральний менеджер Prestat Group, яка володіє елітними британськими шоколадними брендами.

        «Ніхто не готовий до цього», – сказав він, описуючи свої труднощі з постачанням катаїфі, подрібненої близькосхідної випічки, яка використовується в кремі.

        Любителі шоколаду вже страждали від дефіциту какао, який призвів до зростання цін майже втричі у 2024 році, коли екстремальні погодні умови та хвороби вразили врожаї. Виробники продають менші плитки з новими рецептами, які економлять какао.

        FIX, яка назвала свій оригінальний вірусний батончик «Can’t Get Knafeh of It» на честь традиційного арабського десерту, заявила, що, хоча «неймовірно» бачити, як компанія надихнула «рух у шоколаді», вони стурбовані тим, що інші можуть використовувати їхній бренд, щоб ввести в оману клієнтів. Компанія не продає свої батончики за межами ОАЕ і виставляє їх на продаж лише на дві години на день.

        Ми «просто переповнені попитом на дубайський шоколад», – каже Йоганнес Лядерах, генеральний директор швейцарської шоколадної компанії Läderach. «Ми запустили його кілька місяців тому, і попит просто не зупиняється, він просто зашкалює».


        Реклама
        Реклама

        ТОП-новини

        Останні новини

        усі новини