Більшість крипто-хедж-фондів – одразу 93% – чекає зростання ринкової капіталізації крипто-активів, ставлять на нього. Такого висновку дійшли аналітики провідної аудиторської компанії PwC у своєму останньому дослідженні. Вони разом із колегами проводили опитування учасників ринку, тому їхні спостереження привертають до себе особливу увагу.
Дослідники відзначили збереження довіри до криптоактивів у світі, незважаючи на те, що частка традиційних хедж-фондів, які інвестують у них, з 2022 по 2023 рік скоротилася з 37% до 29%. Такі настрої пояснюють не лише ринковими факторами, а й регуляторними – зокрема регуляторними змінами в США та мінливою нормативною базою в цій країні. 12% криптовалютних фондів навіть повідомили PwC, що через це розглядають варіант переїзду зі Сполучених Штатів.
Позитивний момент – це зростання інтересу інвесторів до токенізації, у якій у 2023 році вбачають велику можливість одразу 31% традиційних хеджів. Причому, 25% з таких фондів раніше взагалі не вкладалися в криптовалюти. Зараз же вони розглядають токенізацію активів і придивляються до конкретних інструментів. Вони налаштовані на диверсифікацію, і бачать у крипті цікавий для заробітку напрямок.
Скільки б скептики не розповідали про занепад крипторинку, він не перестає розвиватися. Цікавих варіантів для вкладень виникає тільки більше, вони стають дедалі різноманітнішими. Кожен зможе знайти цікавий проєкт залежно від своєї ризик-моделі та переконань. Від Ethereum і Solana до Stellar і Dash – не даю порад з цього приводу, відзначаю, однак, широту вибору.
Окрема категорія – невзаємозамінні токени NFT, і тут є хороші новини. Технологічний гігант Google в середині липня дозволив їхній продаж у додатках Play Store. До додатків на основі блокчейна застосують ті самі правила, що й до гральних проєктів. Можна сперечатися про об’єктивність такого підходу, проте можна не сумніватися в тому, що завдяки Play Store аудиторія NFT серйозно розшириться, і ми побачимо результати вже за підсумками 2023 року.
Цікаві новини надійшли і від центробанків, які підтвердили високий інтерес до цифрових валют (CBDC). До цього найчастіше надходили розрізнені повідомлення, а тепер Банк міжнародних розрахунків (Bank for International Settlements, BIS) узагальнив результати опитування 86 центробанків, і стала зрозумілою загальна картина, загальні настрої. А саме: з’ясувалося, що плани щодо впровадження своїх CBDC має переважна більшість ЦБ – 93%. Це не просто загальні розмови, там уже опрацьовують проєкти із запуску цифрових версій валют.
Чотири центральні банки випустили CBDC: Багамські острови (Sand Dollar), Карибські острови (DCash), Ямайка (Jam-Dex) і Нігерія (e-Naira). Є перші результати експериментів у Австралії, Малайзії, Сінгапуру, ПАР, серйозні напрацювання показали Перу, Гонконг, Велика Британія, Європейський Центробанк і Канада. Загалом до 2030 року у світ може вийти близько 15 цифрових валют центробанків, будемо з цікавістю спостерігати за їхньою появою і просуванням.
Упевнений, що паралельно розвиватимуться і нові комерційні банківські проєкти. Ось, наприклад, один із найбільших у світі китайський Bank of China нещодавно повідомив про тестування пробних офлайн-платежів у цифрових юанях із прив’язкою до sim-карт клієнтів. Під час тесту люди після отримання сімки та встановлення спеціального застосунку (e-CNY) зможуть через NFC розплачуватися цією одиницею за допомогою своїх мобільних телефонів.
Поки що до експерименту підключать тільки смартфони, що працюють на Android. Але результати, впевнений, все одно мають бути цікавими. Звісно, під час тесту можуть траплятися технічні чи інші помилки, для цього він і проводиться. Але головне – як на нову можливість відгукнуться користувачі, наскільки вона їх зацікавить і привабить. Експеримент проведуть тільки в кількох провінціях Китаю, але навіть там, упевнений, буде широке охоплення. Тож будемо чекати висновків фахівців Bank of China.
Вони будуть корисними для всіх початківців і новаторів. Дуже хочеться, щоб нових проєктів і запусків, пов’язаних із цифровими валютами, токенами, криптоактивами ставало тільки більше. Хтось може помилятися, когось ринок не сприйме – все може трапитися. Метод проб і помилок ніхто не скасовував, але він дає змогу розвиватися і вдосконалюватися. Головне, щоб усе це в підсумку призводило до появи цікавих і корисних для користувачів інструментів.