“День на футбольному стадіоні повинен запропонувати приємне відволікання від торговельних війн і розмов про тарифи. Наступного року Чемпіонат світу з футболу, який спільно прийматимуть Канада, Мексика та США, перевірить цю теорію. Чи зможуть США, зокрема, провести успішний турнір, який привабить вболівальників з усього світу? Чи напруженість, тарифи і депортації відштовхнуть відвідувачів і бізнес?” – ставить запитання Bloomberg.
Президент Дональд Трамп, безумовно, не бачить нічого, окрім можливостей для однієї з найбільших спортивних подій у світі. «Напруженість – це добре», – сказав він нещодавно в Овальному кабінеті, відповідаючи на запитання про турнір. «Це робить його набагато цікавішим».
Проблема в тому, що напруженість може зробити Чемпіонат світу з футболу набагато менш прибутковим, підірвавши відвідуваність, спонсорську підтримку і деякі довгострокові економічні та соціальні вигоди, які повинні виправдовувати проведення мега-події в першу чергу.
Не потрібно чекати наступного року, щоб побачити небезпеку. Достатньо лише поглянути на ситуацію з майбутнім Клубним чемпіонатом світу з футболу ФІФА 2025 року, який стартує в 11 містах США в червні цього року.
На жаль для ФІФА, продаж квитків на цьогорічний Клубний чемпіонат світу вже кілька місяців залишається низьким.
Неважко здогадатися, чому. Вболівальники з-за кордону, які вже давно є ключем до успіху світових спортивних подій, уникають США через тарифи та агресивну депортацію власників легальних віз. Наприклад, у березні кількість іноземних візитів до США впала на 11,6% порівняно з аналогічним періодом минулого року, а кількість авіаперельотів з Мексики скоротилася на 23%, тоді як наземних і повітряних перетинів з Канади – на 32% і 13,5% відповідно. Відвідувачі з Великої Британії, яка історично є одним з найбільших джерел закордонних туристів, що прямують до США, скоротилися на 14,3% за той самий період.
Це погані новини для ФІФА, який минулого місяця прогнозував, що 40% відвідувачів клубних матчів Чемпіонату світу будуть іноземцями. За її підрахунками, ці вболівальники мають витратити понад 1,6 мільярда доларів протягом місяця, що триватиме чемпіонат.
Для організації є ще більша проблема, що насувається. Якщо тарифи і напруженість не зменшаться найближчим часом, вони вплинуть на відвідуваність набагато популярнішого і прибутковішого Чемпіонату світу з футболу 2026 року. Це не виключено, навіть на заході, сумнозвісному націоналістичним ентузіазмом уболівальників.
Наприклад, у 2018 році британські вболівальники уникали поїздок на Чемпіонат світу в Росії через побоювання щодо антибританської ворожості та дипломатичного порушення. На чвертьфінальний матч між Швецією та Англією не було продано 10 000 місць.
Чи може це повторитися? Канадці, багато з яких вже уникають подорожей та американських товарів, є сильними кандидатами на те, щоб залишитися осторонь. Це залишає багато недоотриманих грошей. Згідно з дослідженням 2024 року, проведеним на замовлення Комітету Лос-Анджелеса з підготовки до Чемпіонату світу з футболу 2026 року, приїжджі вболівальники загалом витрачають набагато більше – у 2002 році в 1,8 рази більше – ніж інші іноземні туристи.
Враховуючи, що Лос-Анджелес, за прогнозами, прийме на 150 000 іноземних туристів більше, ніж зазвичай відвідує цей регіон, втрати можуть сягнути 343 мільйонів доларів прямих витрат, які організатори очікують отримати під час турніру.
Зникнуть не лише туристичні долари. Реклама і маркетинг також можуть постраждати, особливо для продуктів і компаній, які обкладаються високими тарифами. Розглянемо дилему, з якою зіткнувся Lenovo Group Ltd., китайський гігант споживчої електроніки. У жовтні він став офіційним партнером ФІФА (за ймовірну дев’ятизначну вартість), отримавши, серед інших переваг, право продавати свою продукцію поряд з логотипами ФІФА та Чемпіонату світу.
На той час це, ймовірно, здавалося чудовим способом достукатися до американських вболівальників. Але тепер, коли китайська продукція компанії стикається з майбутніми високими митами Трампа, Lenovo може переглянути свої плани щодо активізації спонсорства через дорогі маркетингові кампанії в США.
І, ймовірно, не тільки вона. Kia Corp. та Adidas AG також є серед партнерів ФІФА, чия продукція підпадає під високі мита, і їм ще належить прийняти рішення щодо того, чи варто їм рекламувати свою продукцію для американських споживачів. Тим часом, американські рекламодавці також стримуються. У лютому опитування 100 «осіб, які приймають рішення щодо реклами», проведене Бюро інтерактивної реклами, показало, що 94% респондентів стурбовані тим, що тарифи вплинуть на витрати на рекламу – і 45% вже планують скоротити свої витрати.
Це короткострокові та середньострокові шоки, але в довгостроковій перспективі тарифи можуть бути ще більш руйнівними. Вони можуть стати на заваді планам ФІФА щодо створення після чемпіонату світу спадщини у сфері здоров’я, фітнесу та збільшення участі молоді у спорті (що в кінцевому підсумку означає збільшення футбольного ринку США). Минулого тижня, наприклад, організація оголосила про виділення грантів на суму 1 мільйон доларів на підтримку будівництва полів для дитячо-юнацького футболу.
Допоки тарифи і напруженість зберігатимуться, США не зможуть реалізувати переваги і радість, які повинні супроводжувати проведення однієї з найпопулярніших – і найприбутковіших – спортивних подій у світі. Ще не пізно змінити ситуацію.
