39% вчителів вважають, що показники здатності учнів до самостійного навчання в умовах війни знизилися в рази порівняно з довоєнними результатами. А в початковій школі вони майже дорівнюють нулю. Такі дані оприлюднила Державна служба якості освіти України після аналізу опитування вчителів, батьків та учнів зі 150 українських шкіл.
Дослідження охопило усі регіони, включаючи Південь та Схід. Виявилося, що протягом першого семестру 2022-2023 н.р. близько 30% дітей не могли стабільно навчатися, а отже, отримали серйозні прогалини у знаннях. Для південних областей ця цифра становить близько 40%.
Під час опитування педагоги початкової школи стверджували, що навчальні досягнення їх підопічних значно погіршилися з таких предметів:
Ситуація з успішністю в селах дещо гірша, ніж у містах. Для прикладу розглянемо відсоткові показники кількості вчителів, які констатували погіршення знань з основних дисциплін:
Наша освітня система ще не встигла адаптуватися до умов воєнного часу. Зниження успішності і мотивації дітей пояснюється чималою кількістю факторів:
Як наслідок, діти у віці 7-10 років не мають постійного режиму та графіку. Пропущений матеріал вчителі, як правило, компенсують презентаціями, відео та теоретичними блоками для самостійного опрацювання. Але навички самостійності у таких дітей ще недостатньо сформовані. Більш результативним для них є ігрове навчання, робота в групах, колективні вправи чи вікторини. До того ж через стрес та невизначеність такі школярі швидко втомлюються, і, якщо й виконують домашні завдання, то вдаються до хитрощів (ГДЗ, Google-перекладач, чат GPT тощо).
Все більше батьків прагнуть забезпечити своїх дітей якісними знаннями. І хоча досі учням не потрібно було складати ДПА (вже кілька років поспіль ДПА для учнів 4-х і 9-х класів скасовувалося), ситуація в майбутньому може змінитися. У школярів з раннього віку не формуються навички підготовки до іспитів, самостійного пошуку інформації та відповідальності.
Тож батьки активно шукають репетиторів, аби дитина могла не відставати у шкільній програмі або вивчати предмет більш ґрунтовно. Сьогодні є чимало репетиторських сайтів, онлайн шкіл, де можна знайти кваліфікованого фахівця для очних чи онлайн занять.
Останні користуються чималою популярністю. Адже дитина вчиться правильно застосовувати сучасні технології та знайомиться з цікавими навчальними програмами, додатками та іншими інструментами.
Також батьки шукають можливості для інтерактивного групового навчання:
Вони впевнені, що це допоможе дітям спрямувати емоції у творче русло і зосереджуватися на визначених цілях.