З квітня 2025 року сфера гемблінгу переживає суттєві зміни. Це пов’язано з ухваленням закону про рекламу та появою нового регулятора «Плейсіті». Одним із найбільших нововведень стала заборона реклами бездепозитних бонусів, включно фріспіни. Як незалежний аналітик ринку азартних ігор, я хочу дізнатися, як ці обмеження вплинуть на роботу казино та дозвілля гемблерів. Тому сьогодні про це я поговорю з головною редакторкою видання ProInternet Оленою Билицею.
Перш за все цікавить питання зміни регулятора. Що спонукало до такого рішення та як, на вашу думку, модифікується галузь?
На мій погляд, закриття КРАІЛ та поява нового органу контролю були неминучими. Мова йде про численні скандали, пов’язані зі старим регулятором. Чого лише вартий арешт голови Комісії, який підірвав її репутацію. Я вважаю, що державне агентство «Плейсіті» може краще справлятися зі своїми задачами, адже воно матиме розширені повноваження. Завдяки цифровізації та безпосередньому підпорядкуванню Міністерству цифрової трансформації воно швидше блокуватиме порушників закону. Таким чином користувачі матимуть доступ до безпечного ігрового середовища.
Які передумови стали поштовхом до внесення змін у закон про рекламу азартних ігор?
З 1 квітня 2025 року в Україні набули чинності зміни до законодавства, які суттєво обмежують рекламу азартних ігор. Таке рішення було ухвалене через зростання кількості лудоманів та численні скарги людей на роботу онлайн казино. Заклади часто використовували безплатні фріспіни за реєстрацію без депозиту як інструмент для залучення нової аудиторії. Компанії пропонували так звані бонусні прокрути для ігрових автоматів.
Проте на практиці доволі часто виявлялося, що такі акції мають підводні камені. Наприклад, гравці все одно мусили поповнювати рахунок, free spins дозволялося використати лише на визначених казино слотах (а не тих, які хотіли гемблери). Також гроші за реєстрацію, передбачені у вітальному пакеті, потребували відіграшу, визначеному вейджером. Такі «недомовки» у рекламних кампаніях казино давали людям неповну інформацію про бонуси.
Як тепер будуть рекламувати бездепозитні фріспіни?
Відтепер Законом № 4116-IX заборонено просування безоплатних бонусів та будь-яких інших заохочень замість внесення ставки. Так, онлайн казино не можуть рекламувати фріспіни без депозиту від 2025 року. Компанії зобов’язуються чітко вказувати умови кожної акції. Обов’язковим стане оголошення конкретного розміру бонусу, максимальної суми виплат, реальних правил відіграшу заохочення. Гравець повинен розуміти всі ризики, пов’язані з розвагами в азартних закладах.
Про які ще обмеження стосовно реклами варто знати гравцям?
Відповідно до нововведень, онлайн казино можуть рекламувати послуги виключно для людей, старших 21 року. Якщо ролики транслюватимуться на інтернет-платформах, сайти повинні мати технічні інструменти, щоб скеровувати рекламу на дозволену аудиторію. Додалися обмеження щодо просування азартних закладів на телебаченні й радіо. Це можна робити з 23-ї до 6-ї години ранку. Та найголовніше, заборонені будь-які обіцянки швидкого виграшу чи заробітку на слотах в Україні. Реклама повинна доносити чіткий меседж: азартні ігри — це про розваги, а не про спосіб прибутку в мережі.
То реклама бездепозитних заохочень зовсім зникне?
Так. Реклама на зразок безкоштовної гри у казино без першого депозиту чи безоплатних спінів буде заборонена. Проте це не значить, що азартні заклади повністю згорнуть програму лояльності. Ні, залишаються ті ж самі обертання для слотів, грошові нарахування, кешбек, цінні призи. Проте казино будуть зобов’язані давати про них вичерпну інформацію гравцям.
Гральні заклади не рекламуватимуть такі акції публічно, проте можуть пропонувати їх своїм клієнтам індивідуально. Буде заборонено використання закликів на зразок «у нас можна заробити», «грай безкоштовно, забирай гроші» тощо. Азартні платформи повинні чітко інформувати своїх відвідувачів про можливі ризики появи лудоманії та закликати до відповідальної гри.
Розмову вів Олексій Вересень — незалежний аналітик ринку азартних ігор